Tekst Thijs Beumer
Foto Wim van Beek

Wie bij het ministerie van VWS door de gangen loopt, heeft een grote kans een Digicoach van SSC-ICT tegen het lijf te lopen. Gehuld in een herkenbare polo beantwoorden zij ICT-gerelateerde vragen van medewerkers, met als hoger doel de digitale vaardigheden van de organisatie te verbeteren. Het concept wordt goed ontvangen op de werkvloer: ‘Een fijne en persoonlijke service, het mag van mij altijd wel blijven!’

Meer weten over Digicoach?

Wil je weten wat de SSC-ICT Digicoach voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met Esther van der Zwan via esther.zwan@minbzk.nl / 06 150 175 53 of vraag er naar bij jouw relatiemanager.

Esther van der Zwan is vanuit SSC-ICT de bedenker en voortrekker van de Digicoach: ‘Het maakt mensen slimmer, efficiënter en wijzer over de middelen die ze tot hun beschikking hebben. Het laat ze niet alleen de apparatuur beter benutten, maar ook tools en applicaties. Het succes zit hem er in dat de Digicoach letterlijk naast de klant zit, dus écht dichtbij. Er worden geen dingen verteld die een klant al weet, de focus ligt op kennis die daadwerkelijk gevraagd wordt. Dat is een groot verschil met cursussen of groepstrainingen. Er wordt overigens geen onderscheid gemaakt tussen wel of geen SSC-ICT gerelateerde producten, het gaat om het totale plaatje van digitale vaardigheid. Daarbij worden alle gestelde vragen opgeslagen en periodiek besproken. Zo kun je slim inzien waar nog actiepunten liggen, bijvoorbeeld het verbeteren van specifieke handleidingen.’

Uitkomst

Jeff de Beer en Wil de Jong ondersteunen het team Informatiemanagement bij VWS. Jeff: ‘Bij VWS leeft de visie om de digitale vaardigheden van medewerkers te verbeteren. We hebben veel digitale producten en mogelijkheden tot onze beschikking, maar deze worden maar ten dele benut. Dat is zonde. In dat gat wilden we heel graag springen, toen we te weten kwamen van de Digicoach van SSC-ICT. Iemand die altijd in de buurt is, de tijd voor iedereen neemt, en zaken behandelt die je niet bij cursussen leert of waarvoor je de Servicedesk belt. Dat was natuurlijk een uitkomst. We hebben de Digicoach toen een half jaar ingezet, en dat is zó goed bevallen dat het nu opnieuw is opgenomen in onze begroting. Een mooi partnership is daarmee geboren.’

In de praktijk

Een van de Digicoaches bij VWS is Peter Richards. Hij werkt afwisselend met zijn collega Sander van den Berg. Peter: ‘De eerste uren van mijn dag zijn geblokt voor afspraken die mensen met mij kunnen maken, bijvoorbeeld via WhatsApp. ‘s Middags loop ik altijd rond op een bepaalde etage, per week twee dagen op dezelfde om goed te tijd te nemen voor iedereen.

Peter benadrukt vooral het proactieve element in zijn werk: ‘Dat zit hem er enerzijds in dat ik rondloop en mensen vraag of ik ze ergens mee kan helpen. Maar ook dat wanneer er een vraag is gesteld, we gelijk naar andere dingen kijken die handig zijn om te weten. Stel: Iemand heeft een specifieke vraag over BlackBerry Work, maar weet die persoon ook waar dat andere knopje binnen de app voor bedoeld is? De reacties zijn heel positief en ik heb het lekker druk. Je merkt dat mensen het fijn vinden om een gezicht bij ICT te hebben, in plaats van een telefoonnummer.’

Luxe ervaring

Hasna el Habti is senior Adviseur voor de directie FGZ-VWS en maakte onlangs kennis met Digicoach Peter. Hasna: ‘Peter liep langs mijn werkplek en stelde zich aan mij voor. Hij vroeg of hij ergens mee kon helpen, en er leefde inderdaad een aantal vragen bij mij op ICT-gebied. Aanvankelijk wilde ik wat weten over apps op mijn iPad, maar gaandeweg heb ik ook veel geleerd over het thuiswerken via Flex2Rijk en de Rijksadresgids. Ik was echt positief verrast door de professionaliteit en persoonlijke service van de Digicoach. Deze service mag van mij altijd wel blijven!’