Tekst Cindy van Raam
Foto Wim van Beek

Team Rijkswerkomgeving staat aan de lat voor een digitale werkplek waarin rijksambtenaren hun werk zorgeloos en veilig kunnen uitvoeren. Omdat deze werkplekken intensief gebruikt worden, genereren producten zoals Citrix, Ivanti en SCCM veel data. Data-management is onmisbaar voor de bedrijfsvoering van SSC-ICT. Het goed beheren en analyseren van deze gegevens helpt om gestructureerd inzicht te krijgen in de dienstverlening van SSC-ICT. Abdel Ochan, RWO Data Management, en Adrie Rietdijk, Technisch Architect Data Management, vertellen hoe dit in de praktijk werkt en waarin zij de samenwerking hebben opgezocht.

Abdel: ‘De data die is gegenereerd door de tijd heen bevat veel waardevolle informatie. Het analyseren hiervan helpt ons enorm met het houden van overzicht van onze maximale belasting. Zo kunnen we precies bijhouden of wij voldoende capaciteit en licenties hebben binnen Citrix en Ivanti. Die licenties geven ons weer een beeld van de groep gebruikers die actief gebruik maakt van de Citrix-omgeving. Hierdoor weten wij hoeveel capaciteit wij kunnen aanbieden. Voor bijvoorbeeld Ivanti geldt dat het aantal licenties staat voor hoeveel rijksambtenaren wij kunnen voorzien van hun eigen persoonlijke instellingen in de digitale werkplek.’

Je kunt het vergelijken met helder water direct uit een stromende rivier.

‘Zo kunnen we ook zien of alle devices die via SCCM beheerd worden ook voldoen aan het juiste patch-niveau. Op deze manier zijn we er zeker van dat er geen beveiligingsgaten ontstaan. SCCM wordt gebruikt om onze managed devices, zoals Fujitsu en HP Laptops, te beheren. Hieronder valt ook het uitvoeren van Windows (security-)updates. Als een device meer dan één security-update achterloopt, dan is deze in feite al niet meer compliant.

Door dit inzichtelijk te maken, kunnen we tijdig acteren om te voorkomen dat er een achterstand ontstaat. Deze data wordt direct ontsloten uit de bron, met andere woorden direct uit de database van de productgroep(en). Je kunt het vergelijken met een grote rivier waaruit wij direct flessen vullen met zuiver water. Veel efficiënter dan het water eerst ophalen, vervolgens afvoeren naar een zuiveringsinstallatie, dan toevoegen van diverse mineralen, om tenslotte naar een fabriek te worden vervoerd om de flessen te vullen.’

Overzicht van groei aantal Citrix gebruikers in maximale aantallen bekend binnen een maand (sinds December 2018).

‘Mooi stuk intern maatwerk’

Om vanuit alle data inzichtelijke rapportages te maken is het Intelligent Data and Analytics Platform opgezet. Abdel heeft hierin de samenwerking opgezocht met Adrie die dit samen met zijn team Network Development heeft ontwikkeld. Adrie: ‘Het Intelligent Data and Analytics Platform is een platform waarmee we met behulp van SQL en Python scripts onder andere rapportages kunnen maken en laten zien. Door gebruik te maken van Open Source en Open Standaarden, zijn we heel flexibel met het aanbieden van functionaliteiten vanuit het platform zoals Machine Learning (M.L.) en Artificial Intelligence (A.I.).

Dit is een mooi stuk intern maatwerk waar wij als team trots op zijn. Het voordeel is dat we met dit dashboard niet afhankelijk zijn van derden. Wij zijn als organisatie uniek in de rapportages die wij bouwen binnen dit platform. Leveranciers bieden dit normaal gesproken niet aan. Hierdoor kunnen wij unieke en inzichtelijke rapportages bouwen en publiceren. Allemaal vanuit 1 platform, zonder tussenkomst van een leverancier.’

Abdel gaat verder: ‘Ons doel is om datagedreven te werken. Hierdoor kunnen we meer gericht en adequaat beslissingen nemen, en werken we proactief. Op dit moment komt het nog voor dat we eigenlijk pas op de hoogte zijn wanneer het mis gaat. Met het Intelligent Data and Analytic Platform voorkomen we dit en kunnen we op tijd ingrijpen. Bijvoorbeeld wanneer er ergens een server offline gaat wegens een storing, dan zal dit te herkennen moeten zijn in een rapportage. We zien op basis van het uitlezen van de sequence, wanneer de logintijden stijgen. Deze presenteren we vervolgens in een rapportage. Zo kunnen we op een accurate manier terugzien welke stap binnen het inlogproces ervoor zorgt dat de duur is veranderd.

Voor RWO is het een groot voordeel dat we op tijd kunnen schakelen. Daarnaast is het efficient dat we bij incidenten en problems zonder al te veel schakels in één oogopslag kunnen herkennen waar het probleem zich mogelijk voordoet. Hiermee zorgen wij ervoor dat de dienstverlening van de digitale werkplekken en de ervaring voor gebruikers altijd van een hoge standaard kan zijn.’

Overzicht van totaal aantal Ivanti clients over een periode van 90 dagen.