Voor SSC-ICT was 2017 het drukste jaar in onze nog jonge geschiedenis. We hebben fors geïnvesteerd in de kwaliteit van onze dienstverlening en een aantal grote vernieuwingsprojecten gedraaid, terwijl we ondertussen één organisatie aan het vormen waren. Daarbij hebben we soms de grenzen opgezocht van wat mogelijk was en dat was wel eens spannend. Maar de basis ligt er. We kunnen in 2018 de kwaliteit van onze dienstverlening verder verbeteren op een goed fundament.

Ik ben trots op de motivatie van de SSC-ICT’ers. De arbeidsmoraal en het commitment van onze mensen is echt bovengemiddeld. We hebben ongelofelijk hard gewerkt en een enorme inzet getoond om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen.
Zo hebben we eind 2017 het traject afgerond om alle infrastructuur uit de oude datacenters naar het nieuwe overheidsdatacenter te migreren. Hiermee is een robuuste en moderne ICT-basis voor de rijksdienst neergezet. Op het servicegebied Locatiegebonden Services ontwikkelden we voor het nieuwe rijkskantoor Rijnstraat 8 het ´Mobile Only-concept´waarmee alle rijksambtenaren altijd en overal mobiel kunnen werken. We ontwikkelden tegelijkertijd DWR Next, de nieuwste werkomgeving die het mobiel werken vanaf verschillende mobiele devices mogelijk maakt. Momenteel zitten we midden in de uitrol bij de ministeries die tot en met het einde van 2018 doorloopt.
Ook hebben we grote projecten succesvol gerealiseerd zoals de insourcing van de IT van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) en de uitrol van DWR voor zo’n 4.500 medewerkers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Daarnaast hebben we in 2017 de apps Plekchecker, Pandinfo en Serviceinfo ontwikkeld; handige hulpmiddelen voor de mobiele rijksambtenaar die overal en snel aan de slag wil. Afgelopen jaar heeft het WannaCry-incident onderstreept dat cyberdreigingen heel serieus zijn. Dit heeft het belang van beveiliging nog sterker gemaakt. In 2018 heeft Security dan ook een centrale plaats in ons jaarplan. We zien daarnaast nog veel ruimte voor verdere verbeteringen in onze dienstverlening.
Ook in 2018 staat een voorspelbare en betrouwbare dienstverlening in ons werk centraal. We hebben de ambitie om daar voor alle klanten ´Zichtbaar beter´in te zijn.
Sylvia Bronmans
Directeur SSC-ICT