Tekst Carla van der Togt
Foto Wim van Beek

Welke kant gaat SSC-ICT de komende jaren op? En hoe ziet de road daarnaartoe eruit? In dit artikel vertellen Bart Cozijn en Edwin Ancher (beiden strategisch adviseur CTO-office) over het ontstaan en het doel van de Service Roadmap. De Service Roadmap is ontwikkeld door team Strategie, onderdeel van de CTO-office bij SSC-ICT. Dit team is verantwoordelijk voor de strategische en tactische kaderstelling en control van het Serviceportfolio van SSC-ICT.

Service roadmap SSC-ICT

Wat is de Service Roadmap precies? Bart legt uit: ‘De Service Roadmap is het document waarin de ontwikkeling van het serviceportfolio van SSC-ICT wordt weergegeven. Het voornaamste doel van deze roadmap is om, zowel in- als extern, de ontwikkeling en daarmee de voorspelbaarheid van onze diensten te verbeteren. Met deze roadmap kijken we ongeveer 3 tot 4 jaar vooruit.'

Edwin Ancher

Meer voorspelbaarheid creëren

De Service Roadmap is dus bedoeld om richting, duidelijkheid en voorspelbaarheid te geven. Kun je hier meer over vertellen?

Edwin: ‘Ons team is verantwoordelijk voor het verder concretiseren van de meerjarige strategie van SSC-ICT. Hier gingen we mee aan de slag, met daarbij in ons achterhoofd dat SSC-ICT zich de komende periode nadrukkelijk richt op de thema’s klantwaarde en klantbeleving. Naast de eigen meerjarige strategie keken we daarnaast ook goed naar de I-plannen van onze afnemers, de kaders van ICBR en CIO-Rijk, de marktontwikkelingen en uiteraard de bestaande roadmaps van onze Business Services (BS) en Technische Services (TS). Al deze informatie hebben we verwerkt en zo ontstond de Service Roadmap. Als team hebben we de taak om, zowel in- als extern, de ontwikkeling en de voorspelbaarheid van het serviceportfolio te verbeteren.’ Bart vult aan: ‘Het is nu voor het eerst dat we dit gedaan hebben voor het gehele portfolio van SSC-ICT. Voorheen werkte SSC-ICT met vier service-driehoeken en dus met 4 losse deelportfolio’s. Nu is er één document met het hele portfolio van SSC-ICT.’

Een goed gesprek

Bart vervolgt: ‘De kracht van de Service Roadmap is dat we dit document kunnen gebruiken voor meerdere doelgroepen: intern, richting leveranciers maar ook extern met onze klanten. Intern hebben we de Service Adviseurs van de Business Units betrokken bij de totstandkoming van de roadmap. Extern waren we natuurlijk al in gesprek met onze klanten via de regie-organisaties. Met de Service Roadmap zoeken we nu ook de CIO-offices actief op, waarbij we ook vragen om hun I-plan aan ons te presenteren, zodat we dit kunnen meenemen in de verdere doorontwikkeling.’

Edwin: ‘De Service Roadmap is nieuw en is om die reden nog niet besproken met al onze klanten. Wel hebben we al gesprekken gevoerd met de CIO-offices van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Justitie en Veiligheid en het Rijksvastgoedbedrijf. Het is fijn om te zien dat de Service Roadmap bij elk gesprek zorgt voor meer inzicht en positieve reacties. In 2023 gaan we alle CIO-offices uitnodigen voor een gesprek.’

Team Strategie (v.l.n.r.: John Rosema, Brian Chandarsing, Marco Knorren en Bart Cozijn. Ontbrekend op foto: Frank van Linden)

Vooruitkijken

De Service Roadmap lijkt op de Producten- en Dienstencatalogus (PDC) van SSC-ICT. Hoe zit dat?

Bart geeft direct antwoord: ‘De inhoud van de Service Roadmap lijkt in eerste instantie misschien één op één overeen te komen met wat er in onze PDC staat. Echter, het belangrijke verschil is dat de PDC gaat over de diensten die we nu leveren, en de Service Roadmap vooruitkijkt. Het laat zien met welke diensten we bijvoorbeeld gaan stoppen of welke diensten er eventueel nog bij gaan komen. De Service Roadmap geeft de hele levenscyclus van een Business Service weer: het ontwikkelen van een nieuwe dienst, het wijzigen van een bestaande dienst, of het uitfaseren van een dienst. De PDC beperkt zich tot het huidige aanbod.’

Ontwikkelingen uit de Service Roadmap

De Service Roadmap is van meerwaarde als het portfolio samen met de afnemer wordt doorgenomen. Kunnen jullie, om het verhaal compleet te maken, alvast een tipje van de sluier geven wat er tijdens zo’n gesprek wordt besproken?

‘Ja hoor, dat kan,’ geeft Edwin aan. ‘Tijdens het gesprek met de afnemer geven we onder andere duiding aan het Cloud First-beleid (organisatie stelt cloudoplossing voorop, red.) en het Zero Trust-principe (strategie cybersecurity, red.). We krijgen regelmatig te horen: ‘Ja, leuk een Cloud First-beleid, maar wat betekent dat voor ons als organisatie?’ Hierover gaan we graag in gesprek. De Service Roadmap ondersteunt ons hierbij. Het document helpt richting te geven. Op basis van nieuwe (markt)ontwikkelingen en de gesprekken die wij zowel intern als extern voeren, updaten wij de Service Roadmap jaarlijks’, zo concludeert Edwin.

Meer weten?

Benieuwd naar of interesse in de Service Roadmap? Neem dan contact op met Bart Cozijn of Edwin Ancher.