Tekst Deze rubriek is samengesteld uit bijdragen van SSC-ICT'ers.
Foto Wim van Beek

In BITS&BYTES lees je korte updates over de stand van zaken binnen SSC-ICT. Belangrijke projecten of events die zijn afgerond, nu lopen, of die juist nog komen gaan. Byte-sized bits of information voor jou, om snel te verwerken en veilig op te slaan.

Geschatte leestijd:
4 minuten

Terugblik kwartaal 4

Herijking meerjarenstrategie en strategisch prioriteren 

De meerjarenstrategie van SSC-ICT (2022-2025) vormt een sterke basis voor de organisatie als geheel. Toch vragen recente ontwikkelingen binnen en buiten SSC-ICT om een herijking van deze nog lopende strategie. Dit proces is kort na de zomer van 2024 opgestart met als doel het stellen van prioriteiten, het effectief inzetten van middelen en het tijdig anticiperen op veranderingen.

De aanpak voor de herijking is mede gebaseerd op de ervaring die is opgedaan bij het samenstellen van de meerjarenstrategie 2022-2025. De herijkte strategie wordt opgebouwd volgens het principe ‘van buiten naar binnen’: ontwikkelingen binnen het ICT-domein en de wereld om ons heen hebben impact op waar SSC-ICT als organisatie naartoe beweegt. Daarnaast zijn (informatie)plannen van afnemers, de strategie van CIO Rijk, politieke ontwikkelingen en besluiten van de CTO-Raad als input meegenomen. 

Door diverse workshops met directieleden, managers en medewerkers worden de kernpunten van de strategie aangescherpt. Hierbij ligt de nadruk op wie SSC-ICT wil zijn als organisatie, wat er speelt binnen het verzorgingsgebied domein, welke ontwikkelingen er zijn binnen de ICT, en natuurlijk ook wat de gevolgen hiervan zijn voor de organisatie én de medewerkers.

Werkbezoek secretaris-generaal Vincent Roozen

Op 3 oktober bracht Vincent Roozen - secretaris-generaal (SG) bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties – voor het eerst een bezoek aan SSC-ICT. Tijdens het bezoek werd als eerste stilgestaan bij de Service Roadmap van SSC-ICT. In dit overzicht is opgenomen waar SSC-ICT op dit moment staat, welke ontwikkelingen er zijn en waar de organisatie naartoe gaat. Hierna volgde een bezoekje aan de Servicedesk. Roozen kon live meeluisteren tijdens de telefoongesprekken en kreeg zo een goed beeld van de uitvoeringspraktijk van SSC-ICT. Ook werd de SG geïnformeerd over de ontwikkelingen rond de nieuwe cloud-managed werkplek. SSC-ICT wil de digitale werkplek – die als dienst aan klanten wordt aangeboden – gaan vervangen. Afsluitend was er nog aandacht voor de proactieve monitoring en veiligheid van de systemen en dienstverlening binnen SSC-ICT.

Opening SOC-loket

Het Security Operations Center (SOC) van SSC-ICT beschermt rijksorganisaties tegen cyberdreigingen en speelt een centrale rol in de IT-beveiliging van de Rijksoverheid. Een van de doelstellingen van het SOC voor de komende jaren is meer zichtbaarheid en transparantie verschaffen over de dienstverlening van het team. Want alhoewel het SOC zich – omwille van de veiligheid – achter gesloten deuren bevindt, kan over veel werkzaamheden wel degelijk worden verteld en geïnformeerd. Daarom is op 14 oktober het SOC-loket geopend. Bij dit laagdrempelige loket kunnen behalve interne collega’s ook vertegenwoordigers van afnemers terecht met vragen die gerelateerd zijn aan de dienstverlening van het SOC. Het SOC-loket is iedere maandag en donderdag geopend van 13.00 tot 15.00 uur en is te vinden op Koningskade 4, eerste etage van de laagbouw in A01.51.

Dag van de bedrijfsvoering

Op 22 november vond de Dag van de Bedrijfsvoering plaats. Deze dag wordt jaarlijks door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties georganiseerd en is bedoeld voor managers, senior adviseurs en specialisten binnen het domein bedrijfsvoering. SSC-ICT verzorgde samen met de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RvIhh) de workshop ‘Effectief samenwerken over departementen heen aan complexe ICT-projecten’. De workshop stond in het teken van het project Digidoc Online. De wijze waarop is samengewerkt is een mooi voorbeeld van een effectieve agile werkwijze met heldere rollen en procesafspraken. Hierdoor zijn complexe vraagstukken teruggebracht naar eenvoud die te overzien is, waardoor telkens de juiste aanpak voor de uitdagingen gekozen kon worden. Tijdens het hele project waren de drie grootste afnemers – het ministerie van Binnenlandse Zaken, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Financiën - nauw betrokken. In de loop van het project konden er zelfs meer onderdelen aansluiten, zoals O&P Rijk en de Belastingdienst.

Vooruitblik kwartaal 1

Herijking meerjarenstrategie: vervolgstappen

Het herijken van de meerjarenstrategie van SSC-ICT (2022-2025) wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 afgerond. In de komende maanden wordt de koers verder uitgewerkt. Eind januari 2025 start een externe consultatieronde om feedback op te halen bij onder andere afnemers, bestuurders en collega IT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. Deze terugkoppeling is essentieel voor de uiteindelijke verfijning van de strategie. Dit biedt niet alleen focus en sturing, maar ook duidelijkheid voor de afnemers, medewerkers, bestuurders en andere stakeholders. De herijking van de meerjarenstrategie stelt SSC-ICT in staat om in te spelen op veranderingen binnen het ICT-domein.